Spelregels

Het doel van het schermen is treffers maken en zelf niet getroffen worden. Het gaat bij schermen dus om de aanval en de verdediging. Een partij begint in "de stelling". Beide schermers stellen zich op achter hun stellinglijn op de loper, een baan van 14 meter lang en twee meter breed. De schermers mogen de volle lengte van de loper benutten zolang ze maar niet van kant wisselen tijdens het schermen. Na een treffer beginnen schermers weer op hun stellinglijn. Bij het schermen is de gevechtsgang het belangrijkste.

Je kunt de aanval inzetten, deze aanval zal vaak eerst moeten worden geweerd voordat de tegenstander een tegenaanval in kan zetten. De aanval kan haar doel missen of geweerd worden, zodra een aanval geen treffer oplevert kan de tegenstander een tegenaanval of 'riposte' plaatsen. Een schermpartij is een opeenvolging van acties over en weer, tot er een treffer valt. Een partij gaat meestal om vijf treffers. Er is altijd één scheidsrechter, eventueel bijgestaan door secondanten.

De KNAS is de Koninklijke Nederlandse algemene schermbond en bestaat als 'vereniging van verenigingen' uit 70 aangesloten verenigingen, met in totaal ongeveer 2.500 aangesloten schermers.

Bezoek de website van de KNAS.

stelling